Kutipan Dana Pembinaan Semula Masjid Al-Makmur Sg Lalang

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh,
Masjid Al-Makmur Sg Lalang dalam proses mencari dana untuk pembinaan semula. Bangunan Masjid yang sekarang sudah agak uzur.

Kepada Tuan / Puan yang ingin memberi sumbangan dan sedekah boleh menyumbang untuk pembangunan Masjid Al-Makmur Sg Lalang. Sumbangan Tuan / Puan boleh terus masukkan ke dalam akaun :

JAWATANKUASA PEMBANGUNAN MASJID AL-MAKMUR SUNGAI LALANG.

BANK ISLAM CAWANGAN SG PETANI
02-020-01-004726-0

Jazakumullah-hu-ahsanal-Jaza kepada Tuan / Puan yang menyumbang untuk pembangunan Masjid Al-Makmur Sg Lalang.

Selasa, 13 Mac 2012

Kemiskinan Mendorong Rakyat Pakistan Membunuh Diri

ISLAMABAD - The family of Aliya was happy for the imminent wedding of their 28-year-old daughter, but their happiness turned into a shock over hearing the news that their beloved has committed suicide.

“She was fully aware of difficulties we had been facing to cope with her wedding expenses,” Nooran bibi, the blind mother of Aliya, told OnIslam.net on Friday, March 2.

“I could not see her face expressions, but her tone suggested to me that she was under immense stress.”Committing Suicide as a Protest: Permissible?
Aliya hanged herself to a ceiling fan in the north-eastern city of Lahore weeks before her wedding over the suffering of ailing father, who has been sweating blood to fulfil wedding expenses.
“We always tried to solace her but she became emotional when she would see her ailing father running from here to there to arrange her wedding (expenses),” the bereaved mother recalled.

“And ultimately we saw her body hanging to the fan,” she added with tears rolling down her cheeks.
Aliya is not the only case.
Zahoor, a widow, threw herself in front of a fast moving train in Lodhran town, 400 km south of Lahore, a few weeks ago after killing her three children as she could not afford to feed them.

Estimates show that rising numbers of Pakistanis commit suicide over their economic woes.
Though there are no officials statistics about suicides in Pakistan, NGOs estimate that nearly 1,600 people committed suicide in 2011.

Statistics indicate that a majority of people who committed suicide were under the age of 30.
Poverty, unemployment, health issue, homelessness, family disputes and depression are the main causes behind the growing suicides in the south Asian Muslim country.

IslamOnline.
_________________________________________________________________________________



Seorang lelaki tua dan seorang budak sedang makan hasil dari meminta sedekah di Karachi


Keluarga Aliya telah menerima ssat gembira untuk melangsungkan perkahwinan anak perempuan mereka, tetapi kegembiraan telah bertukar menjadi kejutan, apabila anak perempuan kesayangan mereka telah membunuh diri. Anak perempuan mereka sangat peka dengan kesusahan yang di hadapi oleh keluarganya untuk meraikankan perkahwinannya. Ibu kepada mangsa bunuh diri telah melaporkan kepada Islam.net pada 2 Mac lalu.

Anak perempuan mereka telah menggantung diri di kipas siling seminggu sebelum berlangsung majlis perkahwinanya kerana tidak mampu melihat kesusahan seorang bapa yang sakit bersusah payah mencari belanja untuk majlis perkahwinannya.

Kes bunuh diri telah banyak berlaku di Pakistan, seperti dilaporkan seorang janda telah membunuh diri dengan melemparkan diri untuk dilanggar keretapi di Lodhran.

Kes bunuh diri telah meningkat di Pakistan di sebabkan masalah ekonomi yang teruk. Satistik menunjukkan kebanyakan kes bunuh diri telah berlaku di bawah umur 30 tahun.
Kemiskinan, tidak mempunyai pekerjaan, masalah kesihatan, tidak mempunyai rumah, masalah keluarga, tekanan hidup dan sebagainya adalah penyebab utama berlakunya pembunuhan diri di Negara Islam Selatan Asia.

Tidak ada statistik rasmi menunjukkan berapa banyak kes pembunuhan diri yang telah berlaku di Pakistan, tetapi laporan NGO-NGO menunjukkan kes pembunuhan diri hampir kepada 16,000 orang.

Badan-badan kebajikan Pakistan telah banyak menghulur tangan untuk membantu rakyat yang miskin di sana.

Statistik Kemiskinan menunjukan bahwa 80 peratus penduduk dunia dibawah pendapatan harian sebanyak USD 10. 10 Dollar kalau dalam RM lebih kurang belanja harian RM5 sahaja. Kerana USD 10 tidak boleh beli barang yang banyak.

Sepuluh Negara Termiskin Di Asia:

1.
Afghanistan
$900
2.
Nepal
$1,200
3.
Burma
$1,400
4.
Bangladesh
$1,700
5.
Korea, North
$1,800
6.
Tajikistan
$2,000
7.
Cambodia
$2,100
8.
Kyrgyzstan
$2,200
9.
Laos
$2,500
10.
Pakistan
$2,500

Tiada ulasan:

Catat Ulasan